ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΚΑΣ. ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΣΤΟ INSURANCEDAILY
Δημοσιεύτηκε στις: 18 Απριλίου, 2017
Συνεχίζοντας το ρεπορτάζ της Ασφαλιστικής Αγοράς στο νομό Αχαΐας – στο πλαίσιο της στήλης «Επαρχία Αγάπη μου» – επικοινωνήσαμε με την Ασφαλιστική Διαμεσολαβήτρια – συνεργάτη της ERGO, Πηνελόπη Κατσαρού, και της ζητήσαμε να μας απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήσεις σχετικά με τη δραστηριότητα των Ασφαλιστών στο Νομό αλλά και για την εικόνα της αγοράς σήμερα.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΑΤΣΑΡΟΥ
Ποια είναι η γενική εικόνα της Ασφαλιστικής Αγοράς στο Νομό σας? Μπορείτε να μας την σκιαγραφήσετε?
Η Πάτρα μας, ως τρίτη πόλη στην Ελλάδα, είναι σημείο αναφοράς και οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες προσβλέπουν στην πρόσκτηση εργασιών. Όμως η παρατεταμένη κρίση και το συνεχώς μειούμενο ασφάλιστρο στον κλάδο αυτοκινήτων έχει οδηγήσει την συνολική παραγωγή σε αρνητικά επίπεδα.
Όσον αφορά τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές το επικρατέστερο σχήμα ήταν γραφεία του ενός ασφαλιστή. Μικρές μονάδες με προσωπική παραγωγή οι οποίες όμως με την πορεία που έχει διαγράψει το ασφάλιστρο, την αύξηση του λειτουργικού κόστους λόγω του συστήματος καταχώρησης, έκδοσης και είσπραξης (τυπώνω – πληρώνω) καθώς και την αύξηση των ανελαστικών εξόδων, με τα νέα φορολογικά μέτρα και την προκαταβολή φόρου να φτάνει στο 100%, την αναλογική εισφορά 27% στα καθαρά έσοδα για το νέο ασφαλιστικό φορέα ΕΦΚΑ, το τέλος επιτηδεύματος και την εισφορά αλληλεγγύης που όλα αυτά συνολικά αγγίζουν το ποσοστό του 75% του εισοδήματος να πηγαίνει υπέρ του κράτους, τους οδηγούν στην λογική της συγχώνευσης προκειμένου να επιβιώσουν.
Μιλήστε μας για τις εταιρίες που συνεργάζεστε. Τι σχέσεις υπάρχουν και πως ανταποκρίνονται στα προβλήματα αλλά και στα αιτήματα σας?
Οι εταιρίες που έχουμε επιλέξει να συνεργαστούμε είναι αυτές που προσδοκούν να αναπτυχθούν μέσω διαμεσολαβητών, συνολικά δώδεκα στον αριθμό με leader την ERGO. Στο εύλογο ερώτημα ότι συνεργάζεται και με την Τράπεζα Πειραιώς θα απαντήσω ότι διαμεσολάβηση ασκεί και αυτή με ίσους όρους και ίδιο τιμολόγιο με εμάς. Ως προς τις σχέσεις θα απαντήσω μονολεκτικά: ΣΤΑΘΕΡΕΣ.
Για το πώς ανταποκρίνονται οι συνεργαζόμενες εταιρίες στα προβλήματα αλλά και στα αιτήματά μας θα σας απαντήσω ότι όταν υπάρχουν προβλήματα δεν υπάρχουν σχέσεις, πρόσφατα διέκοψα με πρωτοβουλία μου, σύμβαση που είχα με Ελληνική Ασφαλιστική Εταιρία λόγω μη τήρησης των συμφωνηθέντων.
Εσείς από πότε είστε στο χώρο? Μιλήστε μας λίγο για την διαδρομή σας στο επάγγελμα.
Ξεκίνησα το 2001 ως ασφαλιστικός σύμβουλος στο agency της Αγροτικής Ασφαλιστικής, αμέσως διαπίστωσα πως ήταν ένας χώρος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανθρωποκεντρική φιλοσοφία. Κατά την διάρκεια των εργασιών μου όμως κατάλαβα ότι οι πελάτες επιθυμούν και αναζητούν ο Ασφαλιστικός τους Σύμβουλος, να ΜΗΝ εξυπηρετεί τα συμφέροντα μίας και μόνο συγκεκριμένης Ασφαλιστικής Εταιρίας αλλά να μάχεται για τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα, προτείνοντας τους κάθε φορά τις ιδανικότερες και παράλληλα οικονομικότερες, ασφαλιστικές λύσεις της αγοράς, έτσι αποφάσισα να πραγματοποιήσω τις προσωπικές μου φιλοδοξίες αφιερώνοντας όλη μου την όρεξη, το χρόνο και τη δημιουργικότητά μου στήνοντας ανεξάρτητο Ασφαλιστικό Γραφείο και μάλιστα μέσα στην κρίση, συγκεκριμένα το 2011, με διακριτικό τίτλο ¨Οικονομικές Ασφα-λύσεις¨.
Παράλληλα δημιουργήσαμε ομάδες εργασίας συγκεντρώνοντας μεγαλύτερες παραγωγές και μεγαλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα έναντι των ασφαλιστικών εταιριών πάντα όμως σύμφωνα με τους κανονισμούς πωλήσεων χωρίς ιδιαιτερότητες.
Σύλλογος Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών υπάρχει στο Νομό? Αν ναι τι έχει καταφέρει? Οι ασφαλιστές είναι συσπειρωμένοι?
Ναι υπάρχει σύλλογος και μας παρέχει άμεση ενημέρωση για τα πεπραγμένα, πρόσφατα μάλιστα δραστηριοποιήθηκε με συγκέντρωση έξω από κατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς στην Πάτρα για τον αθέμιτο ανταγωνισμό των τραπεζών, αλλά μέχρι εκεί.
Προσωπικά βέβαια πιστεύω ότι χρειάζονται άλλες ενέργειες που να στρέφονται προσωπικά στους υπαλλήλους, διότι οι τράπεζες γενικά έχουν κάθε δικαίωμα στην ασφάλιση όπως ορίζετε από την σχετική νομολογία, αλλά δεν έχουν οι υπάλληλοι κανένα δικαίωμα πρόσβασης στα προσωπικά στοιχεία των πελατών τους για άλλη χρήση εκτός αυτής της τραπεζικής συναλλαγής που οι πελάτες, τους έχουν εκχωρήσει. Άρα παράνομη είναι η ενέργεια του υπάλληλου, μάλλον καταχρηστική θα έλεγα και όχι της τράπεζας ως νομικό πρόσωπο γενικά.
Τελευταία μάλιστα έχουμε διαπιστώσει να ανοίγουν ασφαλιστικά γραφεία χωρίς να υπάρχει καν άδεια ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, προσοχή δεν αναφέρομαι σε «μαύρους» ασφαλιστές με τσάντα ή χαρτοφύλακα, αλλά σε «μαύρους» με γραφεία λαμπερά, ταμπέλες τεράστιες κλπ. Φαινόμενο τραγικό θα έλεγα, για να μένει άπραγος ο σύλλογος μας, το επιμελητήριο και οι λοιπές ελεγκτικές αρχές.
Όσο για τους ασφαλιστές (διαμεσολαβητές) πρέπει να είναι συσπειρωμένοι, αλλά η ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος και ο παραδοσιακός Ελληνικός εγωισμός δεν τους αφήνει. Προτιμούν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα, παρά να συνεργαστούν για καλύτερα αποτελέσματα, πραγματικά ακατανόητο.
Ο κλάδος οχημάτων τι ποσοστό της παραγωγής σας καταλαμβάνει? Είναι βιώσιμο για έναν ασφαλιστή σήμερα να ασχολείται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο κλάδο?
Ο κλάδος αυτοκινήτων στο χαρτοφυλάκιο μας καταλαμβάνει ποσοστό σχεδόν 80%. Το υπόλοιπο 20% μοιράζεται στα πυρασφαλιστήρια, στις αστικές ευθύνες, στην ασφάλιση σκαφών και στον κλάδο ζωής. Στην λέξη βιώσιμο θα απαντούσα γενικότερα, ότι ‘’το χρήμα δεν έχει χρώμα ‘’ άρα από όπου και εάν προέρχεται είναι το ίδιο. Η απλοποίηση της ασφάλισης του αυτοκινήτου όμως βοήθησε ώστε εναλλακτικά δίκτυα, να μπουν στο χώρο της ασφάλισης και να απορροφήσουν μεγάλες παραγωγές.
Παρατηρείτε οι ασφαλιστές να έχουν στραφεί σε άλλους κλάδους προκειμένου να επιβιώσουν? Υπάρχουν κινήσεις από μεγάλα πρακτορειακά σχήματα να συνεργαστούν με τοπικούς ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές προκειμένου να διεισδύσουν στην αγορά?
Στροφή σε άλλους κλάδους? Χμ…Δεν νομίζω, αν και θα έπρεπε. Αποχώρηση από τον κλάδο των ασφαλίσεων με αλλαγή επαγγελματικής δραστηριότητας έχω παραδείγματα πολλά να σας πω.
Πρακτορειακά σχήματα κυρίως από την Αθήνα κάνουν κινήσεις ιδιαίτερα το τελευταίο χρονικό διάστημα, για συνεργασίες εμφανείς ή αφανείς προκειμένου να μεγαλώσουν τα μερίδια τους. Το παράδοξο πάλι εδώ είναι ότι: διαμορφώνουν και τιμές ασφαλίστρων ελεύθερα, και ενώ οι εταιρίες επιθυμούν direct ασφαλιστικές συνεργασίες με κανονισμό πωλήσεων και διασπορά κινδύνου όλα τα προνόμια τα δίνουν στους μεγαλομεσίτες, πνίγοντας εμμέσως τους μικρότερους συνεργάτες τους.
Εδώ που τα λέμε τώρα, καλά κάνουν και διαμορφώνουν τιμές ασφαλίστρων μόνοι τους, με την ανοχή βέβαια των ασφαλιστικών εταιριών διότι το κράτος επίσημα (φορολογικά και ασφαλιστικά) μας αντιμετωπίζει ως εμπόρους (ελεύθερους επαγγελματίες) λες και πουλάμε εμείς ελεύθερα όσο θέλουμε το προϊόν μας.
Υπηρεσίες πώλησης και είσπραξης ασφαλίσεων παρέχουμε κύριοι, συμβάσεις με τις ασφαλιστικές εταιρίες έχουμε …. άρα υπαλληλικά έπρεπε να φορολογούμαστε.!!!
Τα εναλλακτικά δίκτυα πωλήσεων «λειτουργούν» στην πόλη σας? Ο κόσμος ασφαλίζεται μέσω τραπεζών?
Βεβαίως και λειτουργούν όπως σε ολόκληρη την Ελλάδα εξάλλου.
Ο κόσμος ασφαλίζεται μέσω των τραπεζών (θεωρώ ότι είναι μέρος του σχεδίου της Κυβέρνησης για την ενίσχυσή τους), μέσω του ΟΤΕ, μέσω των ΕΛΤΑ, μέσω του PRAKTIKER, μέσω των εκπτώσεων της VODAFONE, μέσω των εκπτώσεων της Αττικής Οδού, μέσω των κουπονιών των Αθηναϊκών Εφημερίδων, μέσω του INTERNET γενικότερα..κλπ.
Στον κλάδο υγείας παρατηρείτε ενδιαφέρον από την πλευρά του κόσμου? Το κρατικό νοσοκομείο σε τι κατάσταση βρίσκεται? Υπάρχει ιδιωτικό νοσηλευτήριο στο Νομό σας?
Θα μου επιτρέψετε να μιλήσω μόνο για τους πελάτες μας, και όχι για τους πολίτες γενικότερα της Πάτρας. Και θα σας εξηγήσω παρακάτω γιατί.
Ναι λοιπόν, οι πελάτες μας ζητούν μόνοι τους να ενημερωθούν για τα νοσοκομειακά προγράμματα, διότι το μέλλον με τις καλύψεις των ασφαλιστικών ταμείων μοιάζει αβέβαιο, και οι περισσότεροι, αδυνατούν λόγω της οικονομικής κρίσης, να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους ασφαλιστικούς φορείς, με αποτέλεσμα να χάνουν την πρόσβαση σε όλες σχεδόν τις δημόσιες δομές υγείας και τις παροχές νοσηλείας.
Προσαρμοστήκαμε λοιπόν στα νέα δεδομένα και προωθούμε ασφαλιστικά προγράμματα υγείας που παρέχουν την δυνατότητα πρόσβασης σε Δημόσια και Ιδιωτικά νοσοκομεία με πλήρη περίθαλψη για την Ελλάδα αλλά και το Εξωτερικό.
Τους πελάτες μας λοιπόν εμείς τους ενημερώνουμε για τις παροχές και το ανάλογο κόστος. Τους κλέβουμε απλά την άγνοια … ώστε να μην μπορούν να μας πουν δεν το ήξερα. Αλλά να πουν… το γνώριζα αλλά δεν το επέλεξα ως προτεραιότητα. Τους πολίτες της Πάτρας και της Ελλάδας γενικότερα οφείλει και η πολιτεία να τους ενημερώνει, και να τους κατευθύνει στην ιδιωτική ασφάλιση ώστε να ανακουφίζει τις υπάρχουσες δημόσιες δομές.
Ώστε να μην βλέπουμε τις απάνθρωπες συνθήκες που επικρατούν στα κρατικά νοσοκομεία της περιοχής μας όπως με ρωτήσατε. Αλλά και να μην βλέπουμε περιουσίες να ρευστοποιούνται (που με τόσο κόπο αποκτήθηκαν) για να αποκαταστήσουν την υγεία τους στο «ΟΛΥΜΠΙΟΝ» το ιδιωτικό θεραπευτήριο του νομού μας.
Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που μου αφιερώσατε. Αν και θα ήθελα να αναφερθώ λιγάκι στις Ε.Π.Υ. και την μοναδική λύση της επιβίωσης των διαμεσολαβητών. Δεν πειράζει όμως ελπίζω σε νέο ραντεβού μας στο μέλλον.